Vragen?
Bel 035 – 2400 252

Dit zijn de winnaars van 2023

Geschreven op:
24/11/2023
Lees verder

In de sfeervolle locatie Leeuwenbergh in het centrum van Utrecht zijn donderdag 23 november de Nationale Makelaar Awards 2023 uitgereikt. Verdeeld over zes categorieën streden in totaal 18 genomineerden om de felbegeerde awards. Softwarebedrijf DatHuis won zowel de award voor de Beste Innovatie als de award voor Beste Grown-up.

De Nationale Makelaar Awards zijn een initiatief van REBS. Het doel is het stimuleren van innovatie en waardevolle klantrelaties, zo lichtte dagvoorzitter Árpád Halászi aan het begin van de uitreiking toe.

Volgens Halászi waren de inzendingen voor de derde editie van een ‘erg hoog niveau’. “De jury’s werden uitgedaagd om een goede keuze te kunnen maken. Een plaats bij de drie genomineerden is dus al een prestatie om trots op te zijn.”

De winnaars

Uit de drie genomineerden per categorie werden de volgende zes winnaars gekozen:

Beste Start-up: OpenDeur

De ‘moderne makelaar met meerwaarde’ zoals OpenDeur zich noemt, won de award mede dankzij een, volgens de jury, slimme inzet van software. Wouter Smit liet zich bij het in ontvangst nemen van de award ontvallen dat “vooral aan de achterkant veel processen zijn geautomatiseerd, maar dat de echt slimmigheden er nog aan zitten te komen”.

Beste Innovatie: DatHuis

De award voor de Beste Innovatie was voor softwarebedrijf DatHuis de eerste van de middag. “Geweldig dat we deze award winnen met onze innovatieve en informatieve producten die via ons platform bijdragen aan een betere dienstverlening van makelaars. Wij helpen de makelaars om de rol als woonregisseur te vertalen naar de praktijk en te begeleiden in de klantreis”, zei Joel Konijn van DatHuis.

Beste Social: Buurman Makelaardij

Uit handen van juryvoorzitter Maurits van der Heide ontving Rosalinde Buurman van Buurman Makelaardij de award voor Beste Social. De makelaar wil voorloper zijn en blijven. Buurman: “Daarom zijn we naast de andere social mediakanalen ook gestart met Whatsapp-kanalen. Daarop staat het hele aanbod van een gemeente, ook dat van andere makelaars. Als een consument ons kanaal volgt, dan hoef je de concurrent niet te volgen. Op die manier proberen we meer consumenten aan ons te binden.”

Beste Website: KIJCK Makelaars

De award voor de Beste Website ging voor het tweede achtereenvolgende jaar naar KIJCK Makelaars. Volgens juryvoorzitter Wim van der Mark hadden Leonie Rump en haar team de verbeterpunten die de jury vorig jaar benoemde ‘bijzonder goed aangepakt’ met een sterk verbeterde vindbaarheid tot gevolg. “De beste van alle genomineerden”, zo zei Van der Mark in een korte toelichting op het juryrapport. “Ook de persoonlijke benadering van de websitebezoeker ‘van begin tot eind’ zorgt voor een makkelijke en prettige dialoog. ”Rump nam de award en de felicitaties met een grote glimlach in ontvangst en zei in 2024 graag terug te komen voor een derde award.

Beste Marketing: Qualis

Met de campagne ‘Niet te koop, toch verkocht’ wist Qualis deze award in de wacht te slepen. “We werken als organisatie voor 50 zelfstandige makelaars in het hoge segment en brengen sinds vier jaar vraag en aanbod van stille verkoop samen”, zei een trotse Emile van der Veen van Qualis. “Iedere makelaar biedt woningen in het hoge segment aan. Wij kunnen met onze dienst ook vraag naar dat type woningen aanboren. Vaak hecht de consument bij stille verkoop veel waarde aan privacy. Wij kunnen een database van 50 makelaars bieden dus het werkt twee kanten op.”

Beste Grown-up: DatHuis

Met hun diensten webwinkel voor makelaars won DatHuis niet alleen de Nationale Makelaar Award voor Beste Innovatie, ook die voor Beste Grown-up namen Joel Konijn en zijn team mee naar huis. Met hun online diensten stelt DatHuis makelaars in staat om geautomatiseerd diensten aan consumenten te bieden ‘waar de makelaar zelf geen omkijken naar heeft’. “We zien vooral in de aftersales veel kansen voor de makelaardij. Daarin kunnen wij met onze diensten eenvoudig en doeltreffend in voorzien”, aldus Konijn, die aankondigde binnenkort een ‘actional nieuwsbrief’ te lanceren. “Daarmee kan de makelaar niet alleen informeren, maar biedt hij ze ook meteen de tools om acties te ondernemen. Het aanvragen van een duurzaamheidsrapport bijvoorbeeld.”